felt ia advanced rim brake 105 2020

Na 1 triathlon seizoen op mijn racefiets, de Trek 5200 met opzetstuur, rondgefietst te hebben toch de knoop doorgehakt en het besluit genomen om uit te kijken naar een triathlon fiets. Na een bikefit kwamen er een aantal modellen naar voren die aan mijn maat/pasvorm voldeden. Ik had mezelf van te voren een budget gesteld dus het werd redelijk afstrepen. Uiteindelijk na de laatste modellen bekeken te hebben besloten om voor de Felt IA advanced 105 te gaan. Mooie fiets wat precies binnen mijn gestelde budget kwam.

De Felt IA 105 is zoals het type al aangeeft afgemonteerd met een Shimano 105 groep. Op mijn Trek 5200 had ik een Ultegra groep die mij eigenlijk prefect beviel, was dit dan niet een stap minder? Na verschillende recensies te hebben gelezen over de Shimano 105 groep kwam ik eigenlijk wel tot de conclusie dat dit een mooie groep is voor wat ik ermee wil bereiken. De optie Ultegra op de Felt was ook simpelweg te duur. Het IA frame wat gebruikt wordt is bij beide opties ook hetzelfde op de kleur na. Ook het frame van de 105 is volledig voorbereidt op de duurdere groep met eventueel elektronisch schakelen, het Di2 systeem van Shimano.
Dus eerst maar de 105 groep oprijden en dan kijken of we gaan upgraden!

Verschillende modellen

De Felt IA wordt dus geleverd in 5 verschillende modellen, de IA advanced rimbrake 105 is het instapmodel van deze serie. De gehele serie bestaat uit de volgende modellen:

  • IA Advanced Rimbrake 105 €2.699,00
  • IA Advanced Ultegra €3.999,00
  • IA Advanced Ultegra Di2 €5.999,00
  • IA Advanced Force eTap AXS €6.499,00
  • IA Advances FRD DISC €14.999,00
geïntegreerde achterrem

Het Felt IA Frame

De volledige benaming van het frame is Felt Integrated Aero Tri UHC Advanced + TeXtreme. Het is gemaakt van koolstofvezel, ook wel carbon genoemd. De bracket is een BSA 68mm type. De achterrem is direct onder de achterbrug gemonteerd voor optimale aerodynamica. De kabels, in dit geval mechanisch maar kan uiteraard ook elektronisch zijn, zijn netjes in het frame weggewerkt.

Shimano 105 R7000 groep

Shimano 105 R7000 groepset

Zoals al gezegd is de Shimano 105 groep een zeer degelijke groep met een degelijke uitstraling. De groep is geheel opnieuw ontwikkeld met de techniek van de Dura-Ace en Ultegra serie. En dit merk je. Het schakelen gaat soepel en snel zonder aarzeling. De velgremmen zien er ook lekker aerodynamisch uit en grijpen zeer goed aan. Dit geeft behoorlijk vertrouwen als je op snelheid bent en lekker op je stuur ligt.

Stuur en velgen

Het stuur en de velgen zijn van het merk Devox, dit is het merk wat door Felt zelf ontwikkeld wordt. Het voldoet aan alle eisen voor een degelijke fiets. Uiteraard is er meer kwaliteit te vinden, maar voor de beginnende triatleet is dit meer dan voldoende. Ook het tape op het stuur voelt comfortabel aan met lekker veel grip.

felt ia storage box
felt ia advanced rim brake 105 2020

Opberg mogelijkheden

Grappig detail aan dit frame zijn de 2 opberg mogelijkheden. Een klein vakje geïntegreerd in de bovenbuis waar je gelletjes in kan doen. Achter op is een storage box gemonteerd. Hier kan ik in mijn geval een binnenband en Co2 pomp met 2 patronen in kwijt!

 

Zadel

ISM 1.1 Zadel

De triathlon fiets wordt afgeleverd met het ISM PS1.1 zadel. Dit is een triathlon zadel wat er nogal vreemd uitziet op het eerste gezicht, het heeft namelijk geen neus. In plaats daarvan zit er een sleuf. Het idee is dat bij een regulier zadel wordt er veel druk uitgeoefend tussen de twee zitbotten, de weke delen, ook omdat er maar één drukpunt is zal het gehele lichaam hierdoor ondersteund moeten worden. Dit is vaak een klacht dat ‘zadelpijn’ genoemd wordt, vooral wanneer men afstapt is dit helemaal niet fijn meer. Maar ook tijdens het fietsen kan dit pijnlijk worden.
Bij dit ISM zadel wordt deze druk verdeeld over twee plekken, de zitbotten, in tegenstelling tot reguliere zadels gaat de druk hier direct over naar de botten en worden er geen zachte/weke delen van het lichaam gebruikt ter ondersteuning. Natuurlijk is dit eerst even wennen, maar na wat afstellen ben ik er zeer blij mee!

Bestellen en afleveren

Felt is nog geen internetleverancier zoals Canyon bijvoorbeeld, dus gewoon ouderwets naar de winkel. Tenminste dat had gekund. Maar aangezien ik van mijn bikefit een perfect rapport heb ontvangen wist ik precies de maat en de afstelgegevens. Dus op afstand mijn fiets besteld een een aanbetaling gedaan. Na nog geen twee weken kreeg ik bericht dat hij klaarstond. Ik had afgesproken dat ik de fiets zelf zou afstellen, dus het was een kwestie van afrekenen en meenemen.

felt ia advanced rim brake 105 2020 cockpit

Afstellen

Thuis de triathlon fiets eens rustig neergezet en alle afstelgegevens erbij gepakt. Het zadel op de juiste hoogte gebracht, wat de minste moeite koste. De voorvork was nog niet afgezaagd dus om het risico van te kort afzagen te voorkomen, wat eigenlijk bijna niet kan bij de Felt IA, besloten om er tijdelijk 2cm opvullingen tussen te zetten wat uiteindelijk ook de hoogte zou moeten worden. De bar-ends ook netjes afgesteld en het zadel op juiste afstand van het stuur gezet. Tot slot de pedalen erop geschroefd. Na een uurtje zorgvuldig sleutelen en meten was het dik in orde.

De eerste meters op de trainer

Omdat ik de fiets in november gekocht heb was buitenfietsen geen optie. Dus thuis de Elite Smart B+ geïnstalleerd en de Felt erop gezet. Het eerste ritje was vooral wennen, een totaal andere zit dan ik gewend was. Maar eigenlijk verder zonder problemen een uurtje kunnen Zwiften.
De weken erna heb ik tijdens vele Zwift uurtjes nog wat fine-tuning gedaan. Zadel nog iets van voren gekanteld en omdat ik tijdens langeren ritten van 90 minuten toch wat last kreeg van het zitvlak het zadel een paar millimeter naar achteren gezet. Hierdoor kom je nog iets verder op het puntje te zitten wat volgens de website van de fabrikant ISM optimaal is. Dit bleek ook zo te zijn want erna totaal geen last meer gehad.

De winter door met Zwift

Eigenlijk heb ik zo heel de winter de nodige uurtjes doorgebracht in mijn schuurtje. Er zit geen kachel in dus op zicht superfijn. Het is even fris als je opstapt, maar na 5 minuten heeft de frisheid vaak wel plaatsgemaakt voor de warmte. Intussen ook besloten de voorvork op maat af te zagen omdat de hoogte verstelling toch in het opzetstuur zit. Spannend om de zaag in je carbon voorvork te zetten, maar na 10x meten voor de zekerheid en nog één keer proefpassen toch de zaag erin gezet. De vork weer netjes gemonteerd, afgesteld en het balhoofd vastgezet.

De eerste echte rit in de buitenlucht

felt ia advanced rim brake 105 2020 rit gegevens Felt IA 105

Het voorjaar begon vroeg dit jaar, super blauwe strakke lucht en weinig wind. Tijd om een buitenrit te plannen! Bidon en 2 softflessen gevuld met Nutricia Fantomalt. De co2 pomp met patronen en een reserve binnenband in de opbergbox gepropt. Een mooie route gepland op de Garmin Forerunner 935. Let’s Go! De route die ik in gedachte had was een rondje Lekdijk. Dat wil zeggen van huis uit richting de brug van Vianen en terug richting de van Brienenoordbrug om vervolgens weer huiswaarts te trappen. Rondje 121km, net geen 4 uurtjes! Maar wat een genot zeg. Eigenlijk een redelijk relaxte rit, lekker diep op het stuur kunnen liggen. Ondanks de lage zit echt superfijn. Dat had ik absoluut niet verwacht. De eerste anderhalf uur met een licht tegenwindje rond de 30km p/u kunnen fietsen. Redelijk ingehouden omdat het de eerste lange rit was op de Felt. Maar na anderhalf uur voelde het nog fris aan, dus een beetje gasgegeven. De anderhalf uur erna rond de 35/36 km p/u gefietst en nog steeds redelijk relaxt!

Waar gaan de man met de hamer komen, waar gaan mijn benen het begeven? Wanneer ga ik last krijgen van de diepe zit of gaat het zitvlak tegenstribbelen omdat je toch maar op het puntje zit. Eigenlijk allemaal vragen die door mijn hoofd speelde maar ik geen antwoord op heb kunnen vinden. Want het ging lekker. De van Brienenoordbrug over ging met meer moeite, de bovenbenen kregen het zwaar te voortduren. Maar eenmaal over de brug weer het ritme gezocht, wel weer tegenwindje maar nog prima te doen. Inmiddels zat ik bijna vier uur op een fiets waar ik nog geen echte meter op gereden had, wat een geweldig apparaat. De fiets voelt stijf aan, stuur onwijs strak en is voor mij zeer goed vol te houden in een lage zit. De laatste 5 kilometer werden wel wat zwaarder, hartslag bleef niet meer in zone 2 waar ik heel de rit in gefietst had. De laatste 2 kilometer nog even maximaal alles eruit gegooid, 38/39 km p/u wow dat zijn mooie waardes. Net geen 4 uur dus totaal, 31km gemiddeld over 121km met de Felt IA 105, wat een top fiets!

felt ia advanced rim brake 105 2020 gegevens