Garmin Forerunner 935

Garmin, het horloge voor de triathlon

De Garmin Forerunner 935 is een heerlijk multisporthorloge. Het is boordevol techniek gepropt en heeft verschrikkelijk veel functies. Dit maakt de Garmin veelzijdig. Als je het horloge voor de eerste keer vast hebt kan je vrij snel zonder gebruiksaanwijzing aan de slag. Er zit een behoorlijke logica in de bediening. De wat dieper liggende functies en instellingen vragen echter toch wat meer aandacht. Een handleiding wordt niet standaard bijgeleverd maar is prima online te vinden. Door het horloge te koppelen met Garmin Connect op je smartphone of laptop kan je makkelijker diverse functies instellen. Het horloge is van kunststof gemaakt wat goedkoop klinkt, maar is het zeker niet. Door gebruik te maken van kunststof weegt het bijna niets en is het tijdens inspanningen niet gevoelsmatig aanwezig. De horlogeband is prettig in gebruik en irriteert absoluut niet.

Workouts maken met Garmin Connect

Garmin connect workout

Voor mijn trainingen maak ik workouts aan in Garmin Connect. Dit is eenvoudig om te doen en tijdens de training hoef je niet meer te denken aan wat je moet doen. Hoewel het natuurlijk handig is om te weten wat wanneer komt zodat je niet vol verrassingen ineens aan een versnelling bezig bent. Even een voorbeeld van een workout hardlopen.

  • Inlopen 15' Z1
  • Serie: (4’ - 6' - 8' - 10' Z3) / pauze: 2'
  • Uitlopen 10'
 

Normaal, zonder dit horloge, zou je tijdens deze training behoorlijk op moeten letten en zeker de timing in de gaten moeten houden. Na het aanmaken van de workout kan je hem in je agenda van Garmin zetten zodat je vooruit kan werken. Je kan hem ook direct synchroniseren zodat je gelijk aan de bak kan. Tijdens het selecteren van de functie hardlopen op het horloge springt gelijk de workout in beeld met de vraag of je deze uit wil voeren. Na een bevestiging begint de workout en kan je van start. Tegen het einde en aan het begin van elke sessie krijg je een een aantal piepsignaaltjes te horen. Deze signalen geven de start en het einde aan. Afhankelijk van hoe je de workout gemaakt heb kan je er ook voor kiezen om een signaal te krijgen als je buiten je hartslagzone aan het trainen bent. Dit laatste zet ik altijd uit voor het in- en uitlopen en de rust tussen de intervallen omdat je anders nogal snel ongewenste, lees vervelende, signalen krijgt. De piepsignalen hebben allemaal een eigen lengte en toon waardoor je uiteindelijk herkenning krijgt. Dit is vooral handig bij intervallen zodat je tijdens de versnelling kan horen dat je in Z3 loopt zoals bij aangeven voorbeeld. O, ja wat ook wel handig is in de wintermaanden…de verlichting van het horloge licht op tijdens een gebeurtenis zodat je, naast de piepsignalen die al voldoende moeten zijn, je het ook nog visueel kan zien.

Accuduur van de Garmin Forerunner

Over de accuduur ben ik zeker te spreken. Met 10 uur training in de week, waarvan 2 uur zwemmen zonder gps, hoef ik hem slechts zo’n 1x per week op te laden. Ik draag hem altijd. Dag en nacht. Dus de hartslagmeting krijgt geen rust. Dit is toch zeker netjes te noemen! Gebruik je dit horloge zonder trainingen dan gaat de accu makkelijk 2 weken mee. Het laden gebeurt via een usb kabel. Aan het horloge zit wel een speciale aansluiting, dus zonder kabeltje begin je niks. Niet vergeten dus als je op reis gaat!

Gps signaal van de Garmin

Garmin Forerunner 935

Over het gps-signaal kan ik kort zijn, helemaal top. Eigenlijk nooit de weg kwijt, altijd zuiver en snel. Ooit één keer de Zevenhuizerplas overgezwommen, helemaal trots. Met het uit het water lopen tot de conclusie komen dat de gps geen signaal gehad heeft onderweg…balen, maar goed, het lag waarschijnlijk niet aan het horloge, maar aan een gebrek aan geduld en focus om te checken of er een gps signaal was tijdens de start.

Routes maken in Garmin Connect

Tijdens lange tochten gebruik ik de routefunctie nog wel eens. Let wel, het geeft slechts een indicatie. Er verschijnt geen kaartje in beeld en er is geen autorouting. Dus via een lijntje zal je de weg moeten vinden. En eenmaal verkeerd gegaan, zal je zelf weer op de goede weg moeten zien te komen. Voordeel is wel dat de Garmin altijd een richting van het volgende punt blijft aangeven. Tijdens het fietsen heb ik wel gemerkt dat het wat lastiger is omdat er simpel minder tijd is voor een beslissing. Bij een normale kruising gaat het prima, er staat dan een duidelijke geknikte richtingpijl. Deze richtingspijl verschijnt ook nog wel voor de afslag. Maar waar het mis gaat is een Y-splitsing. De richtingspijl is dan niet duidelijk genoeg waardoor je nog weleens terug kan fietsen. Meestal probeer ik dan toch door te fietsen en een afslag verder weer de goede richting op te gaan. Tijden het hardlopen of een trailrun gaat dit allemaal wat makkelijker. Je hebt meer tijd en het maakt ook minder uit als je de afslag net verkeerd inschat.

Garmin connect

Wat heb je aan een horloge met tal van waardes als je het verder niet kan uitlezen en analyseren? Eigenlijk niet veel. Tenminste, je kan met hartslag trainen, maar daar heb je ook veel goedkopere oplossingen voor. Het grote voordeel is dat al deze waardes gesynchroniseerd kunnen worden met Garmin Connect. Garmin Connect is er in een app en/of gewoon online te benaderen. Je digitale trainingslogboek. Alles van de training is hierin terug te vinden en je kan er zelf opmerkingen bij zetten. Zo heb je een handig naslagwerk en overzicht in al je trainingen. Gebruik je liever Strava dan kan dat uiteraard ook. In dat geval kan je Strava weer aan Garmin Connect koppelen. Het synchroniseren van de gegevens is echt een peulenschilletje. Sterker nog, eenmaal de wifi gegevens ingesteld is de data al gesynchroniseerd voordat je de deur bent binnengestapt!

Polshartslag

Garmin connect hartslagzones

Voor de niet trainingen is de polshartslag prima. Zo wordt makkelijk je rusthartslag bepaald. De Garmin geeft, na wat dagen gebruik, ook wat schattingen weer en kan je hersteltijd bepalen. Niks mis mee. Tijdens trainingen is mijn ervaring wat minder. Zeker als je net als ik met hartslagwaardes traint. Het gebeurt te vaak dat de hartslag niet juist is. Dan heb ik het niet over 1 of 2 slagen eronder of erboven. Maar echt serieus 10 to 20 slagen erboven. Na maanden met alleen de polssensor te gebruiken leek het aan de temperatuur te liggen. In de winter leek ik er meer last van te hebben dan de zomermaanden.

Garmin HRM-Tri hartslag band

Bij het vorige model had ik altijd een hartslagband. Lastig? Op zich niet, maar het gebeurt weleens dat ik al bijna op de fiets zat en de hartslagband nog ergens in de slaapkamer hing. Echter geeft deze band een veel nauwkeurigere hartslag. Altijd precies zoals je hem verwacht. Met intervallen zie je letterlijk je hartslag omhooglopen en weer tot rust komen. Zoals je van een hartslagband mag verwachten. In principe zou elke ANT hartslagband gekoppeld kunnen worden, maar ik heb tot nu toe alleen de Garmin Tri gebuikt. Zeer klein en licht. Je voelt hem niet tijdens sporten. En het grote voordeel is dat hij ook bij het zwemmen in buitenwater te gebruiken is. Hij slaat dan je hartslag op en synchroniseert het dan later met je horloge. De batterij tenslotte gaat zeker een jaar mee en kan je simpel zelf vervangen.

Garmin Cadanssensor

Voor op de fiets heb ik er een Garmin cadanssensor bij gekocht. Dit geeft handig je cadans weer tijdens het fietsen. Ook hierbij geldt weer dat elke ANT sensor te koppelen is.

Triathlon met sporthorloge

Garmin connect data

En dan uiteindelijk het doel waarvoor dit horloge ontwikkeld is. Even aangenomen dat je er zonder trainingen niet komt. Ondertussen heb ik diverse triathlons gedaan met dit horloge. Ook weer naar tevredenheid. Goed, één keer vergeten op start te drukken bij de start…en één keer vergeten tijdens de wissel op de wisselknop te drukken waardoor mijn zwemtijd ineens heel lang was maar wel heel snel ;-) Tijdens de verschillende onderdelen komen ook de juiste schermen in beeld zoals je ze tijdens de training gebruikt. Wel zo handig en vertrouwd. Tijdens de start druk je dus op start om de multisessie te starten. Deze multisessies zijn zelf ook in te regelen. Dus zwemmen-fietsen-hardlopen kan uiteraard, maar je kan zelf daar ook variaties op maken zoals run-bike-run, bike-swim-bike, bike-run enz. Als je na het zwemmen de wisselzone instapt hoef je alleen maar op de knop rechtsonder te drukken. Daarmee zet je het horloge in de wisselstand. Bij het op de fiets stappen, of net daarvoor, druk je weer op de knop rechtsonder om het horloge in de fietsstand te zetten. Dit herhaal je bij fietsen-wissel-hardlopen om uiteindelijk bij de finish de sessie te stoppen. Zo krijg je een mooi beeld wat je allemaal gedaan heb onderweg. Dit met hartslag, snelheid en andere specifieke data die je later weer kan analyseren in Garmin Connect.